Zamknij

Jest kasa na linię tramwajową na JAR. Miasto ma zagwarantowaną pulę na projekty transportowe. Co za nią jeszcze zrobimy?

15:20, 30.11.2016 WG
Skomentuj Rozpędzają się przygotowania do budowy linii tramwajowej na JAR, fot. Tomasz Berent Rozpędzają się przygotowania do budowy linii tramwajowej na JAR, fot. Tomasz Berent

Do końca roku miasto złoży wniosek o unijną dotację na projekty z BiT City II. Miasto nie musi o nie walczyć w konkursach. Pieniądze są już pewne.

Jak to się stało, że miasto ma już zagwarantowane pieniądze na część projektów w ramach drugiej edycji BiT City? To bonus za to, że miasto wspólnie z Bydgoszczą będzie realizować Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Pewne jest, że Toruń otrzyma pieniądze na trzy projekty.

- W przypadku trzech strategicznych projektów dotacje unijne są zagwarantowane - mówi Maja Lewandowska-Robak, dyrektor wydziału rozwoju i programowania europejskiego magistratu. - Już tylko od nas zależy pozyskanie na nie pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego i Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.  

Chodzi o przebudowę układu drogowego i tramwajowego na Wałach gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II. Całe przedsięwzięcie zostało wycenione na 52,8 mln zł, a dotacja unijna ma wynieść 36 mln zł. Do tego trzeba też dodać projekt polegający na budowie sieci parkingów park & ride na obrzeżach miasta z łącznie 400 postojami, który został oszacowany na 16 mln zł, z czego wsparcie europejskie osiągnie łącznie 12,8 mln zł). Te projekty mają być finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego - właśnie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Bonusem zaś będą projekty, na które otrzymamy wsparcie z funduszy unijnych dzielonych już na poziomie krajowym - z „Infrastruktury i Środowiska”. To łącznie kwota 195 mln zł, która popłynie do Torunia przede wszystkim na budowę linii tramwajowej na osiedle JAR, zakup niskoemisyjnych autobusów i niskopodłogowych tramwajów.

- Do końca roku złożymy wnioski o dofinansowanie tych projektów - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i członek zespołu, który koordynuje realizację projektu BiT City II. - Przymierzamy się też do rozpisania przetargów na projekt m.in. dla linii tramwajowej na JAR.

Na dokumentację projektową dla BiT City II w przyszłym roku miasto chce przeznaczyć 5 mln zł - taka propozycja została wpisana do projektu budżetu miasta na 2017 r. W ramach tych pieniędzy powstanie m.in. projekt torowiska w kierunku JAR-u, przebudowy linii tramwajowej wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego na Wałach gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II, modernizacji torowisk na ul. Bydgoskiej, między pl. Daszyńskiego a Ślaskiego, Niepodległości a Reja, pl. Chrapka a Podgórną.

Konkretne kwoty na projektowanie, a potem realizację poszczególnych projektów, poznamy po przetargach. Pewne jest to, że do budżetu miasta wpłynie na ten cel co najmniej 244 mln zł gwarantowanego wsparcia.

(WG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

PawełPaweł

4 0

Co z linią na Rubinkowo? 19:53, 30.11.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

TorunianinTorunianin

7 1

A co z remontami dworców Miasto i Wschodni oraz Kluczyki? Bydgoszcz już wszystkie swoje dworce wyremontowany trwała z projektu BMT City a Toruń jakiś *%#)!& niepotrzebny parking na którym i tak nikt nie będzie stawiał samochodu. Bo Polak taki leniwy że woli dojechać samochodem trochę miejsca poszukać niż tłuc się tramwajem 30 minut aby do centrum dojechać. 21:03, 30.11.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dfgdfg

3 1

A co z kasą na linie przez Rubinkowo? Ustalono że pójdzie od Wschodniej przez Rydygiera, Łyskowskiego, Dziewulskiego, Jamontta prosto przez Sz. Lubicką w Ślaskiego z pominieciem Manhatanu. 23:26, 30.11.2016

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Miłośnik KomunikacjiMiłośnik Komunikacji

3 1

Dodatkowej linii na rubinkowie nie będzie, podziękuj za to Stowarzyszeniu Nasze Rubinkowo :) 07:21, 01.12.2016


PawełPaweł

2 0

Przecież są mieszkańcy, którzy chcą tej linii. Dlaczego władze miasta słuchają grupki krzykaczy? 15:15, 01.12.2016


NontorNontor

6 0

A Olsztyńska stoi w korku. Codziennie ok. 16-18 korek sięga od Grębocina do carrefoura. 07:39, 01.12.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PawełPaweł

3 0

Uważam że tam powinien powstać buspas, żeby autobusy nie stały w korku powodowanym przez samochody.
11:54, 01.12.2016


malenczukmalenczuk

6 2

A wszystko co po drugiej stronie Wisły znowu idzie w zapomnienie... 07:58, 01.12.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

lewy brzeg lewy brzeg

1 0

nam ogranicza przepustowość na wyremontowanym moście im. Piłsudskiego :-) taki psikus włodarzy
;-)
13:53, 01.12.2016


0%