REKLAMA

Wystarczy 5 minut dziennie. Zobaczysz, efekt murowany

08:44, 08.12.2016 | K.F.
REKLAMA
Skomentuj

Było tak: - najpierw dzieci wysłuchały, jak ustrzec się przed zagrożeniami współczesnego świata. A później powiedziały, jakiej profilaktyki potrzebują dorośli. I zgadnijcie, co powiedziały?

Od kwietnia do listopada w toruńskich szkołach fundacja Dobry Dotyk przeprowadziła projekt "Szkolny Lider Profilaktyki dla młodzieży i dzieci". W trakcie projektu poruszano zagadnienia dotyczące profilaktyki uzależnień, promocja zdrowia czy bezpieczeństwa w sferze seksualnej.

Chodziło też o to, by wyedukować młodzież, tak by wśród swoich rówieśników - w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych - miała osoby, które udzielą im wsparcia. Projekt przeprowadzono w 7 szkołach w Toruniu.

Częścią projektu było też zachęcenie dzieci, do tego by powiedziały, czego powinni nauczyć się dorośli? Jakiej potrzebują profilaktyki? Wyniki były zaskakujące. Otóż dzieci zauważyły, że rodzice ich nie słuchają. Zapominają, jak wyglądało ich życie gdy byli młodsi. Dodatkowo podczas rozmów rodzice przerywają, nie słuchają wypowiedzi do końca. Nie pytają co ich dzieci chcą robić, a rozmowy często ograniczają się do spraw organizacyjno- porządkowych. Brakuje tzw. pogawędek od serca. 

- Taka rozmowa wymaga czasu, który jest tu prawdziwą walutą - mówi Magdalena Braun-Wołczyńska, koordynatorka projektu. - Może nie zawsze tak myślimy, że nasze wynagrodzenie to zapłata za nasz czas, ale w relacjach międzyludzkich występuje też taki przelicznik. Pojawiło się pojęcie czasu jakościowego, jest to taki czas, kiedy jesteśmy obecni z kimś w zaangażowany sposób. Nie tylko siedzimy razem (każdy w swoim telefonie), ale patrzymy na siebie rozmawiamy lub milczymy z uwagą.

Pani Magda proponuje na święta, w wolny czas proste ćwiczenie  w punktach, które pomoże nam w kontaktach z dziećmi i młodzieżą:

  1. Przeznacz na nie 5 minut dziennie (codziennie).
  2. Musi to być całe 5 minut (nie w sumie w ciągu całego dnia).
  3. Usiądź lub podejdź do dziecka i zapytaj: co słychać?, jak Ci minął dzień?, Jak się masz? (zabronione: jak tam w szkole?, co było na obiad?, czy zrobiłaś/łeś lekcje? wszystko ok?)
  4. Nawet jak usłyszymy ok, nie wycofujemy się mówimy co u nas, co widzieliśmy jadąc do pracy.
  5. Jeżeli nawet nic nie mówimy, przeznaczamy ten czas na bycie z dzieckiem, patrzymy czy urosło, co widać w jego oczach, czy jest zmęczone, smutne, wesołe?
  6. Przypominamy sobie co robiliśmy w jego wieku, jakie były nasze troski i radości, dzięki temu będzie nam do siebie bliżej.
  7. Pięć minut można dowolnie przedłużać.

Projekt "Szkolny Lider Profilaktyki dla dzieci i młodzieży" współfinansowany został ze środków Urzędu Miasta Torunia.

(K.F.)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© ddtorun.pl | Prawa zastrzeżone | 2017