Zamknij

Kiedy wreszcie zabiorą się za remont starego mostu? Naprawa przeprawy jest planowana dopiero w 2019 r.

07:30, 27.06.2017 WG
Skomentuj Remont starego mostu jest planowany w 2019 r., fot. Michał Malinowski Remont starego mostu jest planowany w 2019 r., fot. Michał Malinowski

Kiedy ruszą prace na starym moście? Czy przeprawa podczas remontu będzie całkowicie zamknięta? Jak będzie wyglądać docelowo komunikacja między pl. Rapackiego a pl. Armii Krajowej?

Aż roi się od pytań, które zadają mieszkańcy Torunia w kontekście remontu mostu im. Józefa Piłsudskiego. Bo choć od kilku lat mamy nową przeprawę, starym mostem wciąż porusza się mnóstwo pojazdów i nadal jest to kluczowy układ komunikacyjny łączący lewo- i prawobrzeże. Wystarczy spojrzeć na to, co dzieje się na al. Jana Pawła II po południu, gdzie ustawiają się kolejki aut oczekujących na wjazd na przeprawę.

[ZT]10858[/ZT]

Przypomnijmy: w listopadzie drogowcy podpisali umowę z rzeszowską firmą, która opracuje dokumentację dla remontu mostu im. Józefa Piłsudskiego, przebudowy ul. Kujawskiej, pl. Armii Krajowej i części al. Jana Pawła II. Umowa opiewa na ponad 674 tys. zł. Trasal już zapowiada, że chce zakończyć prace nad dokumentacją jeszcze w tym roku.

Zakres projektu obejmuje fragment pl. Rapackiego i okoliczny układ komunikacyjny m.in. Ślimaka Getyńskiego. Na Ślimaku Getyńskim ma powstać droga dla rowerzystów, która połączy ścieżkę planowaną na moście i trasy rowerowe przewidziane na Bulwarze Filadelfijskim. A jak ma wyglądać komunikacja rowerowa już na samym moście?

- Po obu stronach mostu zostaną wydzielone ciągi dla pieszych i ścieżki rowerowe - zgodnie z uzgodnieniami z konsultacji społecznych - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. - Chodnik i ścieżka będą mieć po 1,8 m szerokości. Pomiędzy nimi będzie też odstęp. Wszystko po to, żeby nie było kolizji.

Ile pasów dla aut będzie na moście? Wszystko wskazuje, że pozostaną trzy pasy i obecna organizacja ruchu. - Naszym zdaniem obecne rozwiązanie jest najlepsze - podkreśla Wiewiórski. - Ta organizacja ruchu może pozostać bez zmian. Ale ta kwestia jest jeszcze dyskutowana. Drugą opcją jest utworzenie pasa środkowego o zmiennym kierunku np. rano korzystaliby z niego jadący od strony Podgórza, a po południu - od strony centrum. Ale to jest bardzo kolizjogenne rozwiązane.

Jeszcze nie ma ostatecznych rozwiązań projektowych dla pl. Armii Krajowej. Co stoi na przeszkodzie? W bliskim sąsiedztwie newralgicznego skrzyżowania ul. Kujawskiej i Nieszawskiej znajduje się stacja benzynowa i kemping Tramp, którego nie można "ruszyć", bo niedawno był tam realizowany projekt unijny, który jest objęty tzw. 5-letnią trwałością.

- Mamy problem ze zorganizowaniem ruchu tak, żeby był on płynny, a jednocześnie zapewniał dojazd do wszystkich obiektów i dróg - przyznaje Wiewiórski.

Na pl. Armii Krajowej może powstać np. owalne rondo. Takie rozwiązanie usprawniłoby włączanie się do ruchu z ul. Kujawskiej i Nieszawskiej, ale spowolniłoby ruch z mostu. Ostateczne rozwiązania na tym placu zostaną jeszcze z skonsultowane z mieszkańcami. - Mamy kilka propozycji i szukamy tej najbardziej optymalnej - mówi dyrektor MZD.

Rozpoczęcie prac na starym moście jest przewidziane jednak dopiero na 2019 r. Dlaczego? Wszystko przez to, że drogowcy chcą skoordynować prace wraz z projektem tramwajowym, który będzie realizowany między pl. Niepodległości a Chopina.

Jak będzie zorganizowany ruch podczas remontu mostu? Czy w planach jest całkowite zamknięcie przeprawy?

- Jest duża szansa, że podczas remontu utrzymamy jeden pas ruchu na moście - odpowiada dyrektor MZD. - Na pewno nie jesteśmy w stanie utrzymać dwóch pasów. Jesteśmy po badaniach i jest możliwość połówkowej realizacji. To przedłuży prace. Ale jest taka możliwość. Będziemy szli w tym kierunku, żeby utrzymywać ruch w jednym kierunku.

Może być to tak zorganizowane, że przed południem z mostu będą korzystać jadący z lewego na prawy brzeg Torunia, a po południa - z prawego na lewy. Objazdy mają być wytyczone nowym mostem drogowym im. Elżbiety Zawackiej.

- Nie ma innej opcji - mówi Wiewiórski. - Mamy już to przebadane pod względem ruchowym. Nowy most przeniesie spokojnie ten ruch. Liczymy, że tranzyt pójdzie autostradą.

Prace na części drogowej mostu mają być zrealizowane w 2019 r. W 2020 r. wykonawca będzie kończyć budowę chodników i dróg rowerowych po każdej ze stron przeprawy. W tym samym terminie będą kończone zejścia z przeprawy na Bulwar Filadelfijski i Kępę Bazarową, o które mieszkańcy wnioskowali w trakcie konsultacji społecznych.

(WG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

PawełPaweł

10 1

Podczas remontu na moście powinny jeździć tylko autobusy, można zastosować światła. Samochody osobowe powinny zostać skierowane na nowy most. 08:38, 27.06.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

asfghasfgh

0 0

Skrócić remont. Zamknąć most całkowicie. 21:18, 27.06.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

chuckdchuckd

0 0

byl 2016,17 pozniej 18 a teraz 19....ile to bedzie jeszcze trwac ? 19:00, 28.06.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pan kowalskipan kowalski

0 0

ile to juz trwa .....to juz powinno byc dawno zrobione,a przekladaja,przedluzaja.....ile mozna nad tym dyskutowac i planowac 19:04, 28.06.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%