Zamknij

Czytelnik o remoncie mostu: za 100 mln możemy zrobić cztery pasy ruchu

09:33, 06.01.2020 ddtorun.pl Aktualizacja: 09:38, 06.01.2020
Skomentuj Fot. Archiwum Fot. Archiwum

Czytelnik o remoncie mostu: za 100 mln możemy zrobić cztery pasy ruchu

List Czytelnika w sprawie planowanej przebudowy mostu im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu. 

Witam, 

Za 100 mln zł możemy w pół roku zrobić 4 pasy ruchu na moście i zakończyć remont, na który miasto zakłada aż 20 miesięcy. Według projektu budowlanego remontu, poziom korozji pomostu pod jezdnią zagraża konstrukcji i bezpieczeństwu.

W tej sytuacji należy go wymienić, a nie remontować. Czteropasowy Most Łazienkowski w Warszawie po pożarze został rozebrany. Dostał nowe przęsła i nowy pomost na istniejących podporach. Od pożaru do otwarcia mostu dla kierowców minęło 9 miesięcy. Same prace budowlane trwały pół roku i pochłonęły 104 mln zł.

Remont mostu w Tczewie trwa już trzeci rok, pochłonął 60 mln zł i planuje się że do zakończenia koszty wzrosną do 160 mln zł. Most jest rozbierany i składany od początku, ponieważ tylko w ten sposób można upewnić się, że konstrukcja jest solidna. Dlaczego w Toruniu planuje się remont na 20 miesięcy - blisko dwa lata - za 130 mln zł, mimo że pod jezdnią stal jest skorodowana powyżej 50%?

W projekcie budowlanym dla remontu mostu znajduje się bardzo istotna informacja, którą cytuję w całości: Do całkowitej wymiany i przekonstruowania są elementy osłonowe przejścia konstrukcji przez płytę betonową. Blachy w wielu miejscach są już całkowicie skorodowane.W części dolnej mostu pod pomostem jezdni konstrukcja skorodowana w stopniu powyżej Ri5. Miejscami całkowita degradacja stali z perforacją i pocienieniem zagrażającym wytrzymałości obiektu. Konieczne naprawy konstrukcyjne. Ze względu na stopień skorodowania, stare powłoki i produkty korozji należy usunąć całkowicie, a antykorozyjne zabezpieczenie powłokowe wykonać na nowo. Balustrady skorodowane w stopniu powyżej Ri 5. Kwalifikacja do gruntownej renowacji lub wykonania nowych balustrad o podwyższonych parametrach ochrony antykorozyjnej.

Źródło: PROJEKT BUDOWALNY ROZBUDOWY MOSTU DROGOWEGO IM. J.PIŁSUDSKIEGO W TORUNIU OPIS TECHNICZNY PONT-PROJEKT Sp. z o.o. ul. Noakowskiego 3, 80-313 Gdańsk, str. 21

Ri5 to najwyższy stopień korozji. W Toruniu jest wynikiem zaniedbań. Wiedzieliśmy, że most nie ma poprawnej dylatacji (odwodnienia jezdni), ale nie malowaliśmy go od spodu powłokami zabezpieczającymi. Teraz trzeba go będzie wymienić. Skoro musimy wymienić pomost, najlepiej będzie zamówić nowy z czterema pasami, a stalowa kratownica do niczego nie jest potrzebna. Można ją wykorzystać do budowy trzeciego mostu.

Pozdrawiam,

Czytelnik

[ALERT]1578299886099[/ALERT]

(ddtorun.pl)

Internauta

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(16)

100 milionów 100 milionów

14 4

Remont mostu. Budowa nowego to chyba ok 200 jak się nie mylę. To o 300 milionów mniej niż budynku dla Camerimage czy jest ktoś wstanie to ogarnąć. 11:46, 06.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

XxxXxx

3 3

Tak matolku - każdy, kto zna źródła finansowania. 12:58, 06.01.2020


reo

mieszkaniecmieszkaniec

16 3

zgadzam się z wypowiedzią warto by radni to przemyśleli 11:53, 06.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Panie Specjalisto..Panie Specjalisto..

7 2

Dylatacja a odwodnienie to dwie zupelnie różne rzeczy ?. Spod tez byl malowany w latach 2001-2004. Proponuje najpierw zaczerpnąć wiedzy w temacie, a dopiero później sie wymadrzac... 12:51, 06.01.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

QwasQwas

6 0

No i ciekawe, gdzie owe pasy by ten Specjalista wepchnął... Pod wiadukt....? 12:56, 06.01.2020


hecerhecer

3 0

Nie zdziwiłbym się, że ostatni raz był zabezpieczony przed rdzą zanim obecny prezydent objął władzę w Toruniu, czyli w końcu 2002 roku. To było raptem lat temu...niespełna 20. 14:30, 06.01.2020


Obywatel Obywatel

1 1

Do Qwas, czytamy ze zrozumieniem, jeżeli chodzi o 4 pasy. 16:05, 07.01.2020


QwasQwas

0 0

@Obywatel - ja czytam ze zrozumieniem a Ty? 4 pasy na moście i co dalej? Zwężenie do dwóch? Troche mózgu i zrozumienia tematu synku, bo niezly matołek jesteś. 21:07, 14.01.2020


Gość Gość

13 3

Panie Prezydecie nie stać nas na sztukowanie( naprawianie (renowacje) potrzebujemy nowego 4 pasów plus dwa tory tramwajowe w końcu Podgórz od dawna jest dzielnicą i prosi się o połączenie tramwajowe A nie jak Jar który zdążył powstać i tam deweloperzy lobbują i pracę zostały rozpoczęte mamy dwa mosty drogowe i na żadnym nie przewidziano lini tramwajowej wszystkim dziś się spieszy przy takim natężeniu aut gdyby był tramwaj z Czerniewic można by wybudować parkingu i mieszkańcy Ciechocinka czy Aleksandrowa już by nie pchali się do centrum w którym po pierwsze niema gdzie zaparkować i trzeba płacić po drugie trzeba stać w korkach żeby wyjechać dojazd komunikacja miejska w godzinach szczytu do dworca głównego graniczy z cudem zamiast naprawiać coś co nie funkcjonuje trzeba zacząć przewidywać przyszłość bedzie jeszcze wieksze naterzenie aut i Potrzebny jest nam w starym miejscu nowy most panowi i panie radni pomożecie mieszkańcom i turysta korzystać z piekna naszego miasta. 13:15, 06.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hecerhecer

2 0

Poprawnie dylatacja to nie taka, przez którą woda leje się na konstrukcję mostu.
Dodatkowe malowanie było robione tylko raz i tylko miejscowo. W ciągu 30 lat woda lała się na konstrukcję, stąd wielkie zniszczenia.
Dokumentacja ze zdjęciami została usunięta albo zablokowana na serwerze.
- Tom III PFU dokumentacja fotograficzna link
(jakiś czas temu ten link prowadził do zdjęć pokazujących zniszczenia dokonane przez korozję).
https://mzdtorun.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/159821/rozbudowa-mostu-drogowego-im-j-pilsudskiego-przez-wisle-w-toruniu
13:29, 06.01.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

hecerhecer

1 0

Można ściągać poszczególne paczki .zip ze zdjęciami 14:17, 06.01.2020


QwasQwas

1 0

Hecer... Ty żyjesz? Gdzież to byłeś przez te lata... 14:27, 06.01.2020


hecerhecer

1 0

Brakuje Tomu 4. Link do Tomu 4 nie działa

Całość dokumentacji fotograficznej (część 4 Tomu 4 PFU) jest dostępna do pobrania z serwera zewnętrznego pod poniższym adresem:
https://1drv.ms/f/s!AsiPJyQvtGbksQbzBbnq-weVvdK3
15:23, 06.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

lipalipa

0 0

też juz nie dziala xD 15:27, 08.01.2020


matrixmatrix

5 0

Naprawdę trudno mi jest zrozumieć dlaczego nikt z ekipy Towarzysza Prezydenta nie wpadł na pomysł aby stary most tak przebudować aby zrobić 4 pasy ruchu i nawet tory tramwajowe. Skoro zwykli czytelnicy mają tyle wyobraźni, aby dostrzec taką konieczność to dlaczego w MZD tego nie widzą. Sam też kiedyś dawno temu pisałem taką propozycję do Prezydenta. Przecież nie jest to nic rewolucyjnego, a taka przebudowa jaką proponuje Prezydent to naprawdę nic nie zmieni. Jeżeli mamy dość pieniędzy aby za 200 milionów dofinansować Camerimage to chyba tym bardziej można te pieniądze przeznaczyć na jakąś racjonalną przebudowę mostu Piłsudskiego... 16:19, 07.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nicknick

4 0

Nasi radni już dawno powinni się zainteresować i tym tematem i wieloma innymi. Niestety nasi radni nie są zbyt kreatywni, żeby nie powiedzieć leniwi. Prezydent też niby coś robi, ale reprezentuje nieco siermiężną wizję rozwoju Torunia. A tu trzeba czegoś więcej. Wymiana i poszerzenie płyty nośnej starego mostu to jest dobry pomysł. Skoro stać nas na 200 milionów na Camerimage, to tym bardziej powinno nas stać na mądrą przebudowę mostu Piłsudskiego 10:15, 08.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%