Zamknij

Studia humanistyczne z przyszłością, czyli o brokerze informacji

13:54, 04.03.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 14:01, 04.03.2019
Skomentuj

Od kilku lat obserwujemy zmianę paradygmatu studiów humanistycznych, które musiały odnaleźć się w skomercjonalizowanej rzeczywistości, gdzie wiedza i edukacja musiały szukać wspólnych dróg z szeroko pojętym biznesem. Jednym z ciekawszych, nowych kierunków humanistycznych jest z pewnością broker informacji.

Czy humanistyka może być przyszłością?

W obliczu kultu technologii i nauk pragmatycznych odpowiedź na tak postawione pytanie wydaje się być przecząca. Jeśli jednak baczniej przyjrzymy się wielu dziedzinom współczesnego życia okaże się, że szeroko pojęta humanistyka ma się bardzo dobrze:

  • w rozrywce - każdy film, serial, gra czy program musi mieć scenariusz, podobnie rzecz ma się z organizacją różnego rodzaju imprez;
  • w wyszukiwaniu informacji - w zalewie wiedzy bezpłatnej, którą oferuje internet oraz wiedzy komercyjnej, zawartej w kosztownych bazach danych, osoba potrafiąca wyłuskać wartościowe informacje staje się prawdziwym skarbem;
  • wreszcie w samym Internecie, gdzie zarówno sprzedaż, jak i działalność informacyjna wymaga umiejętności jasnego przekazu treści.

Jak widzimy, praca dla humanistów znajdzie się nawet w nowoczesnym społeczeństwie, które jest zachłyśnięte nowymi technologiami.

Broker informacji - podstawy zawodu

Broker informacji (inaczej infobroker, czy też - jak najczęściej określają ten zawód oferty pracy zawarte choćby na pracuj.pl - researcher) to zawód z niezbyt długą, ale za to burzliwą ścieżką rozwoju. Powstał w USA zaledwie w latach 70tych XX wieku i szybko rozprzestrzenił się na kraje o wysokim rozwoju cywilizacyjnym. W Polsce stał się popularny dopiero w początku XXI wieku, jednak od razu zyskał sporą renomę. Do zadań profesjonalnego researchera należy m.in.:

  • pozyskiwanie i organizowanie informacji
  • przekazywanie wiedzy na temat poszukiwania informacji
  • selekcja informacji (klient otrzymuje jedynie wiarygodne treści)
  • tworzenie przejrzystych raportów, opracowań i baz danych

Podstawowym zadaniem brokera informacji jest wyszukiwanie wiedzy i danych na zlecenie - taka praca może być świadczona na rzecz biznesu i przemysłu, prawa i sądownictwa, opieki zdrowotnej, resortów publicznych, bankowości i finansów, sektora publicznego czy w końcu nauki. Z usług infobrokerów korzystają zarówno duże firmy, które muszą monitorować zmiany na różnych polach (np. zachowania konkurencji, badania konsumenckie itp) jak i indywidualni klienci, którzy sami nie mogą odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych czy często wykluczających się wzajemnie danych. Researcher nie tylko pozyskuje informację, ale także potrafi ją wartościować i uporządkować w taki sposób, że płynący z niej przekaz będzie zrozumiały dla zleceniodawcy.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%