Autobusy elektryczne już w Toruniu. Kosztowały fortunę! 16 maja 1891 roku na ulice Torunia wyjechał pierwszy konny tramwaj i ten dzień uważany jest za datę powstania komunikacji miejskiej w grodzie Kopernika. Wówczas zmieniła się jakość życia ówczesnych torunian. 131 lat później, 31 maja 2022 r. powitaliśmy w naszym mieście pierwsze elektryczne autobusy. Tym samym wkraczamy w nową erę publicznego transportu miejskiego. - Wszystko jest gotowe – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Sześć autobusów elektrycznych wkrótce pojawi się na toruńskich ulicach, przygotowane są też ładowarki. Ponadto zamówiono kolejne cztery autobusy elektryczne. Przypomnijmy też, że po toruńskich ulicach jeździ już piętnaście autobusów hybrydowych. To też bardzo przyjazne środowisku naturalnemu autobusy. Wszystkie te pojazdy, nawet te o napędzie spalinowym, zamawiamy z myślą o tym, żeby miały jak największą osłonę przed zanieczyszczaniem środowiska naturalnego. Wizualnie, poza dumnym napisem „jestem elektryczny” i zielonymi tablicami rejestracyjnymi, różnica między autobusem elektrycznym a autobusami o napędzie spalinowym jest niewielka. Natomiast to, co kryją w środku – to zupełnie inna historia – stwierdza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Zbigniew Wyszogrodzki. - Silniki napędzające ten autobus są silnikami elektrycznymi, a czerpią energię z baterii akumulatorów, które są zainstalowane w każdym takim autobusie. One są sercem autobusu elektrycznego i największym składnikiem jego kosztów. Autobusy, które zamówiliśmy, mają bardzo nowoczesne baterie o pojemności 152 kWh, co powinno pozwolić im na przejechanie co najmniej 70 km. Są wykonane w technologii litowo-tytanowej, która pozwala na wielokrotne ładowanie baterii - nawet do 10 tys. cykli ładowania bez uszczerbku na pojemności. Autobusy, żeby jeździć, muszą czerpać skądś energię. Dlatego wraz z autobusami zakupiliśmy stacje ich ładowania: trzy wolnego ładowania, zainstalowane w zajezdni i trzy szybkiego ładowania. Na tych ostatnich ładowanie trwać będzie do kilkunastu minut. Współczesna komunikacja miejska staje przed ważnymi wyzwaniami. Ekologia i dbałość o środowisko w dzisiejszych czasach stały się priorytetem działań miast w tym zakresie. Zmieniają się technologie i możliwości, zmienia się także społeczeństwo. Pasażerowie chcą przemieszczać się szybko, komfortowo i ekologicznie. Toruń stara się sprostać tym wyzwaniom i nieustannie inwestuje w nowy, ekologiczny tabor i infrastrukturę dla ekologicznej komunikacji publicznej. Buduje nowe linie tramwajowe, modernizuje torowiska, kupuje nowe tramwaje, autobusy hybrydowe i elektryczne. Od 2014 r. po Toruniu jeździ 17 nowoczesnych Swingów, a kolejnych pięć zostało dostarczonych w terminie grudzień ub.r. – luty br. Od ponad trzech lat pasażerów wozi 14 hybrydowych autobusów marki MAN. Dziś Toruń robi kolejny, milowy krok w stronę ekologicznej komunikacji miejskiej – wprowadza do taboru sześć autobusów elektrycznych. Są to pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne. Ściśle związana z pojawieniem się elektrycznych autobusów jest infrastruktura do ich ładowania, którą także zakupiliśmy. Trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, posłużą do ładowania elektrobusów na pętlach - po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II (dwie już są, trzecia zostanie zamontowana po zakończeniu budowy parkingu P&R). Autobusy elektryczne są droższe niż napędzane olejem. W ramach realizowanego dzisiaj kontraktu jeden autobus kosztował 2 751 510,00 zł brutto (umowa z 30.09.2020 r.), a zakupiony niemal w tym samym czasie (umowa z 8.09.2020 r.) autobus zasilany olejem napędowym - 1 304 661,00 zł brutto. Miasto kupiło 6 nowoczesnych autobusów elektrycznych dzięki dofinansowaniu z UE, w ramach POiŚ. W obecnych czasach niebagatelną zaletą wprowadzania do komunikacji miejskiej pojazdów elektrycznych jest uniezależnienie się od światowych cen ropy. Najistotniejszą kwestią jest jednak ekologia – te autobusy nie generują spalin i są przyjazne dla środowiska. Ponadto poruszają się niezwykle cicho. Tą ścieżką miasto będzie dalej podążać i to niedługo, bo już za około rok w Toruniu pojawią się kolejne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania. 28 kwietnia br. podpisano umowy na zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania - dwóch podwójnych ładowarek tzw. „wolnych”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów. Te cztery autobusy także dostarczy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – koszt 11,7 mln zł brutto, a infrastrukturę do ładowania także Eko-Energetyka-Polska S.A za 635,2 tys. zł brutto. Cena za jeden autobus 2 945 850,00 zł brutto Cena za jedną podwójną ładowarkę 317 620,31 zł brutto Dostawa autobusów i montaż ładowarek powinny zostać zrealizowane w terminie 12 miesięcy od podpisania umowy. Zakup 4 autobusów elektrycznych był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony transport publiczny, realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
2022-05-31 13:48:20Zdjęcie 1 z 22
Zdjęcie 2 z 22
Zdjęcie 3 z 22
Zdjęcie 4 z 22
Zdjęcie 5 z 22
Zdjęcie 6 z 22
Zdjęcie 7 z 22
Zdjęcie 8 z 22
Zdjęcie 9 z 22
Zdjęcie 10 z 22
Zdjęcie 11 z 22
Zdjęcie 12 z 22
Zdjęcie 13 z 22
Zdjęcie 14 z 22
Zdjęcie 15 z 22
Zdjęcie 16 z 22
Zdjęcie 17 z 22
Zdjęcie 18 z 22
Zdjęcie 19 z 22
Zdjęcie 20 z 22
Zdjęcie 21 z 22
Zdjęcie 22 z 22