Zamknij

Jak przyciągnąć klientów do swojego biznesu?

00:00, 23.07.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 09:00, 23.07.2021

Sposobów na pozyskiwanie klientów jest oczywiście bardzo wiele. Swoje patenty mają handlowcy, mają je także marketerzy. Nie są od nich wolni - mówiąc oczywiście pół żartem, pół serio - także specjaliści od User Experience. W szczególności mamy na myśli UX designerów oraz UI designerów. Kim są ci spece od pozyskiwania nowych klientów? Czym się konkretnie zajmują? Co oferują swoim klientom? Jakich metod pozyskiwania klientów używają?

Jak skutecznie konkurować za pomocą strony internetowej, i zdobywać nowych klientów?

Zacznijmy od początku. Pozyskiwać klientów nie jest wcale aż tak łatwo, ale nie jest też aż tak trudno. Tworzenie stron www Grudziądz dla właścicieli biznesu powinno oznaczać w pierwszej kolejności konieczność przemyślenia kwestii związanych nie tylko z komunikacją, strategią obecności firmy w internecie, ale także z funkcjonalnościami, użytecznością strony. To fundamenty, najsilniej wpływające na skuteczność pozyskiwania klientów.

To właśnie te kwestie, w dzisiejszych warunkach rynkowych, są jednymi z najważniejszych. Przynajmniej jeśli chcemy pozyskać klienta. A tak robią niemal wszyscy. W User Experience inwestują największe brandy światowe, korporacje o zasięgu globalnym. Z wiedzy, doświadczeń specjalistów od UX korzystają także coraz częściej firmy małe i średnie.

Nie można się temu trendowi dziwić. Zaoferowanie użytkownikom stron firmowych najlepszych doświadczeń jest tak naprawdę zadbaniem o ich komfort, bezpieczeństwo, wygodę oraz satysfakcję. A któż z nas nie lubi się tak czuć? Któż z nas tego nie oczekuje? Czyż nie tak powinniśmy przyciągać potencjalnych klientów?

Rosnące oczekiwania klientów

Projektowanie strony internetowej w dzisiejszych czasach - czasach ogromnej konkurencji i dynamicznej zmiany technologiczno-projektowej - oznacza konieczność dostosowania jej projektu, sposobu działania, nawigacji, funkcjonalności, estetyki, zawartości, struktury, typu do celów biznesowych. Tak przynajmniej myśli część właścicieli biznesu. A to błąd! Albo, co najmniej połowa prawdy.

Druga połowa brzmi tak. Jako właściciele biznesów musimy sobie uświadomić, że mamy do czynienia na co dzień z coraz bardziej świadomymi użytkownikami i klientami. Możemy być więcej niż pewni, że oczekują oni wiele, bowiem są do tego przyzwyczajeni. Pozyskiwanie nowych klientów polega w dużej mierze na poznaniu tych oczekiwań, doświadczeń, przyzwyczajeń. Pozyskać klienta oznacza dziś po prostu zrozumieć klienta.

Pamiętajmy, że nasi potencjalni klienci budują swoje doświadczenia i oczekiwania w codziennych kontaktach ze stronami konkurencji. A właściwie, generalnie korzystanie z internetu jest tak naprawdę nieustannym nabywaniem doświadczeń oraz oczekiwań. Niekoniecznie uświadamianych.

Stąd też, pozyskiwanie klientów - skuteczne i optymalne kosztowo - jest kwestią dostosowania technologii, estetyki, projektu oraz użyteczności do stale rosnących i zmieniających się potrzeb klientów.

Jak zwiększyć sprzedaż, czyli User Experience

Pojęcie User Experience, które od jakiegoś czasu święci triumfy i stało się bardzo modne, tłumaczone jest na język polski jako doświadczenie użytkownika. UX Design - pojęcie pokrewne do User Experience - odnosi się do prac projektowych, w których uwzględnia się wiedzę, wzorce, badania, rekomendacje, standardy wypracowane na gruncie teorii i praktyki związanej z projektowaniem doświadczeń użytkowników.

User Experience nie jest kolejnym buzz wordem, na jaki możemy się natknąć kartkując słowniki pojęć marketingowych. Jest ugruntowaną akademicko, szeroko wykorzystywaną w biznesie metodą przyciągania i utrzymywania klientów. Jest jedną z najważniejszych metod konkurowania. Na czym polega?

Mówiąc w skrócie, na takim projektowaniu stron internetowych, aplikacji mobilnych, lub mówiąc ogólnie interfejsów i nawigacji, by użytkownicy uznawali produkty cyfrowe za użyteczne, intuicyjne, proste w obsłudze, logiczne, zgodne z ich przyzwyczajeniami.

Mówiąc nieco bardziej kolokwialnym językiem, chodzi o to, by ich używanie nie wiązało się z poczuciem frustracji. By nie oznaczało problemów, nie budziło negatywnych odczuć i emocji. By nie było źródłem błędów, strat, problemów. Ma być ich przeciwieństwem.

No dobrze, tyle teoria, ale, co to oznacza w praktyce?

Jaka powinna być strona internetowa?

Częstym błędem, ale także powszechnym dylematem właścicieli biznesów, jest niepewność, czy ich strona powinna być w pierwszej kolejność atrakcyjna wizualnie, czy też ważniejsze jest, by oferowała funkcje, treści, narzędzia, które są dla jej użytkowników przydatne? Czy powinna być bardziej dla klientów firmy, czy dla jej pracowników? To kolejny trudny dylemat. W szczególności, gdy celem jest możliwość pozyskiwania klientów.

Całe szczęście oba dylematy są dylematami pozornymi i nie ma ani jednego przekonującego powodu, by rezygnować z czegoś, by uzyskiwać jakiś efekt kosztem innego efektu, równie istotnego z punktu widzenia konkurencyjności firmy.

Patrząc na firmową stronę z perspektywy User Experience, użyteczność strony (dla jej użytkowników i właścicieli) jest równie ważna, jak jej atrakcyjność (również dla jej użytkowników i właścicieli).

Mówiąc całkiem wprost: zadbanie o tylko jedną z tych kwestii, nadanie większej rangi tylko jednej z nich, całkowite pominięcie drugiej jest źródłem szkód. Nie wnosi żadnej wartości pozytywnej, a jeśli nawet wnosi, to nie jest to wartość oznaczająca pełnię. Potencjalny klient, wchodząc na stronę internetową, odnajdując ją w wynikach wyszukiwania, oczekuje znacznie więcej.

Strona internetowa powinna być w równym stopniu atrakcyjna, co użyteczna. Inaczej brak którejś z tych cech może znacząco wpłynąć na wyniki sprzedażowe, lojalność, konwersję. Może jej użytkowników zniechęcać, nie oddziaływać na nich z całą mocą.

Elementy składowe User Experience

Wbrew temu, co czasami można przeczytać na różnych stronach internetowych, User Experience nie jest tożsame i nie sprowadza się tylko do użyteczności strony. Jest to dość duży skrót myślowy, który może wprowadzać trochę zamieszania.

W rzeczywistości Doświadczenie Użytkownika składa się z czterech równoważnych elementów, mianowicie ze wspomnianej już użyteczności, z doświadczenia marki, z przydatności oraz z atrakcyjności. Są to pojęcia wzajemnie się warunkujące i zazębiające się. Mają także różny zakres przedmiotowy.

Najbardziej szerokim spośród nich jest pojęcie doświadczenia użytkownika. Zawiera ono w sobie atrakcyjność. Strona internetowa uznawana za atrakcyjną musi być jednocześnie użyteczna, ale nie będzie taką, jeśli nie będzie dla jej użytkownika, klienta firmy, sklepu internetowego przydatna.

Brzmi to bardzo logicznie i przekonująco, prawda? Bo takim właśnie jest w swej istocie. Pozytywne doświadczenie użytkownika, jakie powstaje w czasie interakcji ze stroną internetową, jest możliwe tylko i wyłącznie, gdy jest ona przydatna, użyteczna, atrakcyjna. Jednym słowem, gdy jest marką dbającą o to, co jej klienci czują, myślą, robią na jej stronie firmowej.

User Experience jest zjawiskiem wielowymiarowym, wieloaspektowym, wieloczynnikowym. Bazuje na badaniach, testach, wzorcach, rekomendacjach, standardach. Garściami korzysta z wiedzy skumulowanej w ramach psychologii poznawczej, psychologii społecznej, nauki o komunikowaniu. I kilku innych.

Dzięki temu, daje szansę tworzenia stron, które robią na użytkownikach pozytywne wrażenie i zapewniają najlepsze doświadczenia, które w sposób najsilniejszy i najtrwalszy konwertują użytkownika w klienta.

Jak tworzyć strony internetowe, w jaki sposób przyciągnąć klientów?

Co działa na klientów? Jak wynika z powyższych ustaleń - strona internetowa jest narzędziem, do którego należy podejść w sposób holistyczny. Wszystkie jej kluczowe elementy są równie ważne. By działała w sposób, jaki oczekują od niej jej użytkownicy, musimy zadbać o wszystkie jej wymiary.

Na co jednak w szczególności należy zwrócić uwagę? W zbiorze najważniejszych elementów, o które w szczególności należy zadbać, oczywiście znajdziemy nawigację, layout, kolorystykę, czas ładowania się strony, czytelność bloków tekstu, spójność poszczególnych elementów nawigacyjnych, optymalną długość formularzy i wiele pomniejszych - ale nie błahych - problemów projektowych.

Skąd wiadomo, że dany element wymaga poprawy, optymalizacji? Do diagnozowania błędów, niedociągnięć, elementów powodujących błędy należą techniki i metody badawcze wykorzystywane w audytach UX. Dzięki nim możliwe jest uchwycenie tych elementów, które negatywnie wpływają na użytkowników, które ich dezorientują, denerwują, sprawiają problem.

Innymi słowy, jeśli chcemy skutecznie przyciągać potencjalnego klienta do naszego biznesu musimy zadbać o User Experience. Musimy oferować naszym potencjalnym klientom doświadczenia, których się spodziewają i które odbierają jako bardzo pozytywne.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%