Marketing miejsca zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę. Jednak efekty można zobaczyć dopiero po dłuższym czasie. Władze lokalne przeznaczają coraz więcej pieniędzy na kampanie marketingowe. Warto się jednak zastanowić, jak mądrze zaplanować tego typu kampanie.
Marketing miejsc nazywany jest również marketingiem terytorialnym. Koncentruje się na budowaniu pozytywnego wizerunku gminy, miejscowości, województwa, regiony lub nawet całego kraju. Do podstawowych celów możemy zaliczyć:
Pamiętajmy, że marketing miejsc to nie tylko plakaty, hasła i loga. To również realne działania. Całą strategię powinniśmy oprzeć na znalezieniu konkretnego produktu lub wartości. W kampanii marketingowej możemy ująć specyficzną atmosferę miejscowości, zabytek czy znaną osobistość. Nie martwmy się, nawet jeśli na pierwszy rzut nic nie przychodzi nam na myśl. Zawsze możemy znaleźć coś, co do tej pory nie było doceniane i popularyzować to. Doskonałym pomysłem może być regionalna potrawa słynna wśród mieszkańców, ale nieznana przez osoby z zewnątrz. Możemy umieszczać charakterystyczne rzeczy na różnych miejscach, np. przypinkach, magnesach i kubkach. Przypinki często są nazywane jako badziki oraz buttony reklamowe. Warto pamiętać o tych nazwach szukając tych produktów.
Kreowanie wizerunku jest niezwykle ważne. Dzięki intensywnym i systematycznym działaniom promocyjnym możemy zdziałać prawdziwe cuda. Warto zbudować wizerunek przyjaznego i otwartego miasta. Wtedy możemy kształcić u mieszkańców postawę tolerancji. Jeśli zwrócimy ich uwagę na takie atrakcje jak ładne stare miasto, wyjątkową historię czy miłe marki, powiedzą o tym innym. Dobry PR jest niezwykle ważny.
Marketing miejsc powinien też obejmować city placement, czyli lokowanie miasta. Konkretna miejscowość staje się tłem historii w książce, grze, filmie czy serialu. Sandomierz jest przepięknym miastem. Pojawia się w wielu filmach i serialach np. “Ojcu Mateuszu”. We Wrocławiu rozgrywa się akcja popularnego serialu “Pierwsza Miłość”.
Niezwykle ważne jest dokładne sprecyzowanie grupy docelowej. Jeśli nie będziemy wiedzieć, do kogo mówimy, nie wybierzemy odpowiednich narzędzi do komunikacji. Dostosowanie narzędzi do konkretnych, wąsko zdefiniowanych grup docelowych nie jest aż takie skomplikowane. Jednak z pewnością jest to skuteczne. Zdigitalizowana komunikacja dociera tylko do tych odbiorców, do których naprawdę nam zależy. Przy ustalaniu grupy docelowej nie bierzemy pod uwagę tylko wieku. Przy planowaniu kampanii marketingowej koniecznie weźmy pod uwagę Internet, reklamę natywną i social media. Coraz większą rolę zaczynają odgrywać influencerzy. Warto organizować eventy nie tylko dla mieszkańców, ale również dla osób z zewnątrz.
Grzegorz Kiszluk 08:38, 16.03.2019
Kto jest autorem tego tekstu? Jeśli to nie tajemnica? 08:38, 16.03.2019
JAKIŚ GŁĄB18:10, 07.04.2019
JAKIŚ GŁĄB 18:10, 07.04.2019
MarekT10:00, 16.03.2019
0 0
Sponsor 10:00, 16.03.2019