Zamknij

Nauczycielka z Torunia twarzą ogólnopolskiej kampanii - to Agnieszka Saramowicz-Garstecka

09:40, 20.05.2019 online Aktualizacja: 09:43, 20.05.2019
Skomentuj Fot. Nadesłana Fot. Nadesłana

Nauczycielka z Torunia twarzą ogólnopolskiej kampanii - to Agnieszka Saramowicz-Garstecka

Już ponad stu nauczycieli ze szkół średnich z całej Polski wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole realizowane w ramach praktycznej olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań jest trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów, czego wynikiem jest poczucie realnej sprawczości u coraz większej liczby polskiej młodzieży. W związku z tym organizatorzy olimpiady zapraszają kolejnych, nowych nauczycieli z całej Polski do dołączenia do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii?, która będzie mogła korzystać z nowoczesnej platformy stworzonej przy wsparciu Google.org. Wystartowała także kampania zachęcająca nauczycieli do dołączenia do grupy. Jedną z jej bohaterek została Agnieszka Saramowicz-Garstecka, nauczycielka języka angielskiego w I LO w Toruniu.

Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli ze szkół średnich edukujących przez praktykę. Urozmaicają oni tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych przeprowadzanych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Dzięki temu młodzież realnie wpływa na pozytywną zmianę w swoim otoczeniu, realizując m.in. takie projekty jak stworzenie gry planszowej związanej z bohaterami Powstania Warszawskiego, zorganizowanie cyklu szkoleń z języka migowego, zbudowanie drona badającego czystość powietrza czy kilkumetrowego pianina na użytek lokalnej społeczności. Dodatkowo młodzi ludzie rozwijają u siebie praktyczne kompetencje potrzebne na rynku pracy jak rozwiązywanie problemów, komunikacja czy przywództwo. Poprzez prawdziwe projekty uczą się zarządzania, pracy zespołowej, zdobywają międzynarodowe certyfikaty pomocne przy szukaniu pracy lub rekrutacji na studia zagraniczne oraz rozbudzają w sobie moc do realizacji celów życiowych.

Obecnie już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań jest trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez udziału nauczycieli. Wspierający opiekun w postaci nauczyciela, który inspiruje młodzież oraz z serdecznością i wiarą w ucznia towarzyszy przy realizacji projektu, powoduje że trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, pobudza swoją kreatywność, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca. – Wsparcie naszego nauczyciela w projekcie było na wagę złota. Otrzymałyśmy dużo wskazówek i cennych rad, jednak podjęcie ostatecznej decyzji zawsze pozostawiał dla nas, co pozwalało nam odczuć, że w realizacji naszego projektu mamy wolną rękę. Co więcej, nigdy nie odmówił nam pomocy, a dzięki jego wstawiennictwu w środowisku szkolnym, nigdy nie napotkałyśmy żadnych trudności związanych z organizacją naszego wydarzenia – mówi Ola Kluska z I LO im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, która zrealizowała projekt społeczny „Safe(TY)”, polegający na przeprowadzeniu kampanii pokazującej proste sposoby na samoobronę.

Jak widać wsparcie nauczycieli w realizacji projektów społecznych przez uczniów jest kluczowe. Dlatego Zwolnieni z Teorii wystartowali z kampanią „Bądź ich inspiracją” zachęcającą do wstąpienia do tej grupy innowacyjnych nauczycieli, którzy świadomi wyzwań współczesnej edukacji robią rzeczy przełomowe i nowoczesne. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania. – Wspieranie młodzieży realizującej projekty w ramach Zwolnionych z Teorii daje nauczycielowi poczucie realnego wpływu na pozytywną zmianę w edukacji, która powinna odpowiadać oczekiwaniom młodzieży w zakresie przestrzeni do rozwoju kompetencji XXI wieku. Dla mnie osobiście kluczową wartością jest to, że te projekty dają młodym ludziom poczucie sprawczości i wyposażają ich w umiejętności niezbędne na rynku pracy. Ponadto, realizując projekty społeczne młodzież odkrywa swoje ukryte talenty, co w znacznym stopniu podnosi ich poczucie własnej wartości. Praca projektowa jest też podstawą budowania partnerskich relacji z uczniami,  tak ważnych w tworzeniu atmosfery w szkole – podkreśla Agnieszka Saramowicz-Garstecka, nauczycielka języka angielskiego w I LO w Toruniu, która wspierała młodzież w realizacji m.in takich projektów społecznych jak „Krzywe Zwierciadło” dotyczącym samoakceptacji wśród torunian czy „Zero Fogs Given” skupiającym się na stworzeniu gry edukacyjnej dla młodzieży, której celem jest dostarczanie informacji na temat powszechnego problemu smogu, a także sugerowanie potencjalnych jego rozwiązań.
 
Bohaterami kampanii „Bądź ich inspiracją” jest trójka nauczycieli z różnych szkół w Polsce oraz ich uczniowie, finaliści olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ta trójka nauczycieli w 2018 roku dołączyła do pierwszego grona Nauczycieli Zwolnionych z Teorii i z chęcią wspierała młodzież w działaniu. Są to nauczyciele, którzy chcieli inspirować uczniów, wspomagać ich w momentach, w których oni tego potrzebowali, jednocześnie w razie potrzeby zostając ich tutorami przy projekcie. – Do tej pory współpracowaliśmy głównie z uczniami, stając się najbardziej popularną olimpiadą, w której udział bierze około 15 tysięcy uczestników rocznie. Nasze efektywne działania z młodzieżą zaczęli dostrzegać także nauczyciele, widząc że udział w Zwolnionych z Teorii umożliwia uczniom zdobycie kompetencji, które bardzo przydają się w życiu i gospodarce XXI wieku, a których nie mają możliwości nauczać na zwykłych lekcjach. Pozwoliło nam to na powołanie grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii, w której wspieramy kolejnych nauczycieli i dajemy im narzędzia do  efektywnej współpracy z młodzieżą. Im więcej nauczycieli Zwolnionych z Teorii, tym więcej realizowanych projektów społecznych przez młodzież. Dlatego celem kampanii jest zachęcenie nauczycieli z 300 szkół ponadpodstawowych w całej Polsce do dołączenia do grupy. Taka liczba nauczycieli pozwoli dotrzeć do nawet 10% młodych osób w szkołach średnich – tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii. Sylwetki głównych bohaterów kampanii promowane będą w internecie, w tym w serwisach społecznościowych i przygotowanej specjalnie dla nauczycieli platformie Librus, a także w mediach tradycyjnych, w tym na billboardach rozmieszczonych w całej Polsce.
 
W ramach grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii jej członkowie będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej przy wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Może zacząć od roli inspiratora, który wspiera uczniów na początkowym etapie projektu. Może też realizować przykładowe scenariusze lekcji na podstawie przygotowanych przez organizatorów materiałów lub pełnić rolę eksperta, na przykład dla innych nauczycieli ze swojej szkoły. Do grupy może zarejestrować się każdy nauczyciel szkoły średniej, niezależnie od tego jakiego przedmiotu uczy. Zgłoszenia przyjmowane są do końca czerwca na: www.nauczyciele.zwolnienizteorii.pl. Partnerami grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii są Allegro i Pracuj.pl.

(online)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%