Zamknij

Camerimage odwiedzą niezwykli goście!

14:07, 10.11.2017 Dariusz Kuźma
Skomentuj fot. nadesłane fot. nadesłane

W dniach 11-18 listopada odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE. Jest to okazja do zapoznania się ze światowym kinem w towarzystwie ludzi, którzy mają w nie ogromny wkład.

Nagrodę za Całokształt Twórczości odbierze John Toll, ASC. Amerykański autor zdjęć filmowych, dwukrotny laureat Oscara® („Wichry namiętności”, „Braveheart - Waleczne Serce”, „Cienka czerwona linia”). Współpracował z Angiem Lee, Melem Gibsonem, Francisem Fordem Coppolą, Carrollem Ballardem, Cameronem Crowe'em, Edwardem Zwickiem, Vince'em Gilliganem, czy siostrami Wachowskimi. W wysokobudżetowych hollywoodzkich produkcjach potrafił stworzyć przy pomocy światła, cienia i pracy kamery atmosferę intymności, a kameralnym spektaklom nadawał wyjątkowy charakter. Jest autorem zdjęć filmów wojennych, fantasy/science fiction, dramatów kryminalnych, melodramaty, oraz komedii i westernów, a w każdym z tych projektów jednocześnie podporządkowywał się wizji reżysera i przemycał coś od siebie.

Kenneth Branagh, z reguły określany jest jako jeden z najwybitniejszych aktorów szekspirowskich ostatniego stulecia. Stawia się go w jednym szeregu z takimi osobistościami świata kina i teatru jak John Gielgud, Laurence Olivier oraz Alec Guiness. Jednak choć międzynarodową sławę uzyskał w 1989 roku dzięki swojemu debiutowi reżyserskiemu, ekranizacji szekspirowskiego „Henryka V”, Kenneth Branagh może pochwalić się znacznie większą liczbą osiągnięć. To pierwszy w historii artystą nominowanym do Oscara® w pięciu różnych kategoriach: „Najlepsza reżyseria” („Henryk V”), „Najlepszy aktor pierwszoplanowy” („Henryk V”), „Najlepszy krótkometrażowy film aktorski” („Swan Song”), „Najlepszy scenariusz adaptowany” („Hamlet”) oraz „Najlepszy aktor drugoplanowy” („Mój tydzień z Marilyn”). Artysta odbierze na festiwalu Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego oraz wraz ze swym przyjacielem i wieloletnim współpracownikiem, Harisem Zambarloukosem, Nagrodę Camerimage dla Duetu Autor Zdjęć - Reżyser.

Z kolei Paul Hirsch otrzyma Nagrodę dla Montażysty ze Szczególną Wrażliwością Wizualną. Hirsch, nagrodzony Oscarem® za „Gwiezdne wojny: Część IV – Nową nadzieję” (wraz z Marcią Lucas i Richardem Chewem) ma na swoim koncie współpracę z takimi twórcami jak Brian De Palma, Herbert Ross, George Lucas, John Hughes, Irvin Kershner, Joel Schumacher, Duncan Jones czy Taylor Hackford. Kiedyś pracował z Moviolą oraz innymi klasycznymi narzędziami montażysty, nadając filmom odpowiedni rytm, nastrój i wyraz za pomocą fizycznego cięcia taśmy, natomiast obecnie korzysta z najnowocześniejszych technik komputerowych, ale jego estetyka i podejście do zawodu nie zmieniły się. Najważniejsza jest opowiadana historia i poznawani w jej ramach bohaterowie, niezależnie od tego, czy chodzi o niskobudżetowy thriller „Siostry” z lat 70., czy dużą hollywoodzką produkcję fantasy „Warcraft: Początek”.

Tegoroczna Nagroda Camerimage za Całokształt Twórczości dla Reżysera zostanie przyznana australijskiemu filmowcowi Phillipowi Noyce’owi („Martwa cisza”, „Czas zagrożenia”, „Salt”). To twórca, który z każdego, nawet najbardziej komercyjnego tematu, potrafi stworzyć intrygującą opowieść o różnych formach człowieczeństwa. Philip Noyce to także wielki społeczny aktywista, wykorzystujący kamerę i język filmowy, by opowiadać o niesprawiedliwości i ludziach spychanych na margines przez swą inność. Jest reżyserem, który porusza się zwinnie pomiędzy wysokobudżetowymi produkcjami kręconymi dla masowego widza w Hollywood oraz bardziej niezależnymi, osobistymi historiami, ocechowanymi awangardowym stylem i łamaniem konserwatywnych konwencji.

Frederick Wiseman, nagrodzony honorowym Oscarem® autor ponad czterdziestu projektów dokumentalnych („Near Death”, „Jackson Heights”), odbierze Nagrodę Camerimage za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym. Filmy Fredericka Wisemana nie są łatwe w odbiorze, ponieważ zobowiązują widza nie tylko do maksymalnego skupienia (coraz trudniejszego w dzisiejszym pędzącym na złamanie karku świecie), ale także do intensywnego uczestnictwa. Ofiarowania własnych emocji i doświadczeń, by móc poczuć i zrozumieć emocje i doświadczenia filmowych bohaterów, ludzi takich jak my, tyle że postawionych niejednokrotnie w sytuacjach, w których my nigdy nie chcielibyśmy się znaleźć. Jak bohaterowie „Titicut Follies”, debiutu reżyserskiego Wisemana, w którym przyjrzał się on życiu za kratami stanowego zakładu dla umysłowo chorych więźniów. Film wzbudził niejeden skandal, z tego względu przywarła do niego upraszczająca łatka dzieła obrazoburczego, ale bez powodzenia szukać drugiej takiej kinowej ilustracji instytucjonalnego odczłowieczania trawiącego nie tylko świat miniony, ale także ten nam współczesny.

Podczas jubileuszowej 25. edycji Camerimage Nagrodę dla Scenografa ze Szczególną Wrażliwością Wizualną otrzyma Adam Stockhausen. Pracuje w tym zawodzie stosunkowo krótko, ponieważ zadebiutował w 2008 roku w wyreżyserowanym przez Mirę Nair segmencie filmu nowelowego 8. Wcześniej doskonalił swoje umiejętności jako dyrektor artystyczny na planach takich filmów jak „Across the Universe” Julie Taymor, „Synekdocha, Nowy Jork” Charlie’ego Kaufmana czy „Stan gry” Kevina Macdonalda – lecz zdążył już wspiąć się na szczyty scenograficznego świata. Adam Stockhausen otrzymał Oscara® za scenografię do „Grand Budapest Hotel” Wesa Andersona, był także nominowany do Nagrody Akademii® za „Zniewolonego. 12 Years a Slave” Steve’a McQueena oraz „Most szpiegów” Stevena Spielberga.

Nagroda dla Producentki ze Szczególną Wrażliwością Wizualną powędruje w Bydgoszczy do Pauli Wagner. Jest częścią filmowego świata już od czterech dekad ale nie ma na swoim koncie producenckim setek zrealizowanych filmów. Nigdy nie robiła tego dla sławy i pieniędzy, a dla samej przyjemności z udziału w produkcjach filmowych, które będą w stanie tknąć serca i umysły widzów. Nazwisko Wagner zawsze było zapowiedzią czegoś nieszablonowego i porywającego. Pośród realizacji, którymi zręcznie kierowała w burzliwej amerykańskiej branży filmowej, można znaleźć klasyczny już i często naśladowany thriller  „Inni” Alejandro Amenábara oraz niedoceniony dramat dziennikarski „Pierwsza strona” Billy’ego Raya. 

Z kolei Nagrodę za Wybitne Osiągnięcia w Dziedzinie Wideoklipów otrzyma amerykański reżyser i autor zdjęć Wayne Isham. Pracował on z takimi artystami, zespołami i wykonawcami jak The Rolling Stones, Faith Hill, Michael Jackson, Judas Priest, Howard Jones, Rod Stewart, Whitney Houston, Pink Floyd, Ricky Martin, Ozzy Osbourne, Keith Urban, Madonna, Bryan Adams, Sheryl Crow, Megadeth, Janet Jackson, Britney Spears, Def Leppard, NSYNC, Backstreet Boys, Muse, 3 Doors Down, Foo Fighters, Shania Twain, Enrique Iglesias, Moby, OneRepublic, Kid Rock, Kelly Clarkson, KISS oraz Will Smith. A to tylko niewielka część dokonań Ishama, który na zawsze zmienił oblicze branży wideoklipów. Artysta spotka się także z uczestnikami festiwalu w trakcie seminarium z cyklu „Wideoklipy: Mistrzowie Prezentują”.

To tylko znikoma część z atrakcji przygotowanych przez organizatorów 25. Jubileuszowej edycji Festiwalu Camerimage. Warto przekonać się na własne oczy!

(Dariusz Kuźma)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%