Zamknij

Kultowy autobus wróci na toruńskie ulice. Przejedziecie się nim? Na jakich trasach pojedzie?

10:00, 10.11.2019 AJ
Skomentuj Foto. Deposit Photos Foto. Deposit Photos

Kultowy autobus wróci na toruńskie ulice. Przejedziecie się nim?

Już niedługo ważna data dla toruńskiej komunikacji miejskiej. 16 listopada minie 95 lat, odkąd na ulice Torunia wyjechał pierwszy miejski autobus. Z tej okazji MZK ma niespodziankę dla pasażerów – przejazdy starym autobusem marki Jelcz zwanym „ogórkiem”.

Limitowane przejażdżki na trasie Toruń Miasto – Toruń Główny - Toruń Miasto odbędą się 16 listopada br. o godz. 12.00 i 13.30. Na każdą z nich MZK ma dla pasażerów 10 zaproszeń. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Ponadto „ogórek” odbędzie też kurs na linii nr 40 na trasie: pl. Skalskiego Toruń Plaza – Bielawy - pl. Skalskiego Toruń Plaza. Początek o godz. 14.30 na przystanku „Plac Skalskiego Toruń Plaza”. Przejażdżka będzie bezpłatna.

MZK zaprasza wszystkich, którzy chcą poczuć wiatr historii!

Warto przypomnieć, że pierwsze autobusy na ulicach Torunia pojawiły się 16 listopada 1924 roku. Były to cztery pojazdy marki Ford kursujące pomiędzy Dworcem Toruń Miasto a Dworcem Toruń Przedmieście (Główny). Rok później autobusy dojeżdżały do Podgórza i Jakubskiego Przedmieścia.

Z uwagi na nierentowność komunikacja autobusowa została zawieszona już po kilkunastu miesiącach od uruchomienia. Wznowienie ruchu autobusowego nastąpiło w 1940 roku, kiedy okupant, nie mogąc odbudować zniszczonej linii tramwajowej przez most drogowy do Dworca Głównego, zakupił 9 nowych autobusów marki Gräf Stift i 11 przyczepek. Autobusy te początkowo napędzane były benzyną, później przystosowano je na napęd ropny, a ostatecznie na gaz świetlny i drewno. 

Pod koniec 1945 roku tabor autobusowy prawie w ogóle nie istniał. Część wozów zabrał okupant, a resztę zdekompletował. Pierwszy autobus po wojnie został uruchomiony 9 lutego 1946 roku tworząc komunikację z Dworcem Głównym. Drugi autobus został oddany do eksploatacji 1 sierpnia i jeździł tą samą trasą, tylko że w nocy. 4 listopada został uruchomiony trzeci autobus, który kursował na linii łączącej Plac Rapackiego z dzielnicą Podgórz. Były to autobusy montowane z części wozów pozostałych po wojnie. 

Taki stan istniał do 1952 roku, kiedy do eksploatacji wprowadzono pierwszy nowy autobus Ikarus 30. Ponieważ była to kropla w morzu potrzeb, w 1953 roku zostały sprowadzone autobusy z tzw. "upłynnienia" marki Magirus oraz Mavag z Katowic, których eksploatacja była jednak krótkotrwała. Od 1955 roku następowała stopniowa poprawa stanu taboru autobusowego. Na ulicach pojawiły się autobusy krajowej produkcji typu Star-52. Pod koniec 1958 roku dysponowano czternastoma autobusami, które obsługiwały linie łączące Podgórz, Rudak i Bielany.

Lata 1945-1960 to pasmo ciągłych inwestycji, remontów, napraw i przeprowadzanych zmian technicznych. Kolejne lata to stopniowy rozwój komunikacji miejskiej zarówno autobusowej, jak i tramwajowej. Przyczynia się do tego rozwój miasta i w związku z tym zwiększenie zapotrzebowania na przewozy. W ślad za tym następuje zwiększenie taboru i linii. W latach 60-ytch pasażerów przewoziły autobusy marki San (różne typy) i Jelcz.

Do połowy lat 70-tych liczba linii wzrosła do ośmiu.
Jedynym znacznym utrudnieniem w tym okresie był brak odpowiedniego miejsca postojowego, jak również naprawczego dla autobusów. Pojazdy stacjonowały i były remontowane na terenie zajezdni tramwajowej. Wybudowany w 1949 roku garaż dawno już nie zaspokajał potrzeb. Na początku lat 70. zamknięto fragment ulicy Bema w celu zorganizowania prowizorycznego placu postojowego dla autobusów. Później podobnie uczyniono z placem obok stadionu żużlowego. Poważna zmiana nastąpiła we wrześniu 1976 roku, kiedy oddano do użytku zajezdnię autobusową wraz z zapleczem technicznym przy ulicy Legionów. Zajezdnia po modernizacjach przeprowadzonych w latach 1983 i 1984 wykorzystywana jest do dnia dzisiejszego. 

W celu przystosowania komunikacji autobusowej dla potrzeb osób niepełnosprawnych zakupiono 10 pojazdów ze specjalnymi windami przeznaczonymi do transportu pasażerów na wózkach inwalidzkich oraz dwa autobusy z częściowo obniżoną podłogą typu Jelcz 121M z ekologicznym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów. Od 1999 roku w celu ograniczenia niekorzystnego wpływu autobusów na stan środowiska, na ulicach Torunia pojawił się autobus Jelcz 120M/3 z silnikiem ekologicznym polskiej produkcji - Wytwórni Silników "PZL - Mielec". W 2000 roku zakupiono dodatkowe trzy "małe" Jelcze M081 MBEDJ na podwoziu Mercedes-Benz Vario 814D oraz siedem sztuk Jelczy typu M120/3. W roku 2003 zakupiono pierwsze 3 autobusy marki MAN NL 283, w 2004 kolejne cztery i w 2005 - 8 sztuk. 

W roku 2006 zakupiono w ramach projektu o nazwie „Odnowa infrastruktury transportu publicznego w Toruniu w latach 2005-2006” 10 autobusów niskopodłogowych MAN Lion City z klimatyzacją kabiny kierowcy. W tym samym roku dokupiono kolejnego MAN-a z całkowitą klimatyzacją przedziału pasażerskiego. 

Rok 2007 to nowy rozdział w historii toruńskich autobusów. Zakład wzbogacił się o kolejnych 9 MAN-ów Lion City wyposażonych w automaty do sprzedaży biletów jednorazowych.

Od 2010 roku, w sposób nieprzerwany przez 7 lat jedynym dostawcą floty autobusowej była firma Solaris, która przez ten czas dostarczyła model Urbino w różnej konfiguracji, w tym 5 autobusów długości 8,6 m, 50 autobusów 12 m (w tym 3 CNG i 1 hybrydowy) i 1 autobus 18 m.

W ramach podpisanej w październiku 2016 roku umowy na początku roku 2017 otrzymaliśmy 5 autobusów marki Ursus, w tym 3 modele 12 m i 2 – 10 m.

Kolejnym etapem odnowy taboru toruńskiego przewoźnika była największa w historii dostawa 35 nowych autobusów, w tym 14 autobusów hybrydowych MAN-a i 21 pojazdów z klasycznym napędem diesla produkcji firmy Solaris. Autobusy rozpoczęły służbę przed końcem 2018 roku.

Przedmiotem obecnie prowadzonego przetargu jest zakup sześciu autobusów elektrycznych wraz z budową i montażem niezbędnej infrastruktury, tj. ładowarkami zajezdniowymi Plug-In i pantografowymi na pętlach Uniwersytet, Rubinkowo II i plac św. Katarzyny.

Obecnie MZK posiada 152 autobusy, które obsługują 37 linii autobusowych o łącznej długości 518 kilometrów. Autobusy MZK każdego dnia pokonują ponad 32,5 tys. kilometrów.

[ALERT]1573209984297[/ALERT]

(AJ)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

Jacie Jacie

16 4

6 autobusów elektrycznych jest planowanych do zakupu A co z Jelczami których jest jeszcze chyba ze 20. Będą jeździć i straszyć miasto do końca swiata. Przecież to jeżdżące trupy które zagrażają życiu użytkowników. 11:58, 10.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

zzzzzz

15 0

jak to pięknie wygląda a co dziennie jest nie sprawnych ok 30 % taboru,brak części, mechanicy żle opłacani oraz jest ich za mało itd,,,, pięknie tylko wygląda w opowiadaniach rządzących???? 14:34, 10.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JJJJ

10 2

"Kultowy autobus wróci na toruńskie ulice."
Nigdy nie słyszałem o kulcie autobusów Jelcz.
DnoDT 17:01, 10.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JJJJ

7 1

Wszystko skopiowane ze strony https://mzk-torun.pl/40-aktualnosci/1108-rocznicowe-kursy-ogorkiem
Nikt tam nie pisał o kultowych autobusach.
DDnaT
21:01, 10.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%