Miasto Toruń i dwie spółki kolejowe podpisały porozumienie w ramach projektu BiT City II. Opiewa ono na ponad 11 mln złotych. Co uda się za to zrobić? Przede wszystkim wyremontować dwa toruńskie dworce kolejowe i frakcje między nimi, to jednak nie wszystko!
Miasto Toruń, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP S.A. to sygnatariusze porozumienia w ramach projektu BiT City II. Projekt znacznie poprawi nie tylko komunikację kolejową w naszym mieście.
- Kolej zmienia się na naszych oczach, realizujemy ogromny program kolejowy. Zainwestujemy ponad 100 miliardów złotych w polską kolej. To epokowe zmiany! - zapewnia Andrzej Bittel, Wiceminister Infrastruktury. - W samym województwie kujawsko-pomorskim przeznaczymy na nią ponad 3 miliardy.
Inwestycje w Toruniu, prowadzone w ramach BiT City II, są jednymi z najważniejszych w regionie.
- To ważne w kontekście rozwoju Torunia i Bydgoszczy. Jeszcze kilka lat temu mówiono o sprywatyzowaniu kolei, cieszę się, że do tego nie doszło - przyznaje Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski.
Podpisane porozumienie zakłada m.in. rewitalizację dwóch dworców kolejowych w Toruniu.
- Oba budynki dworców zachowają swoje walory historyczne, ale staną się bardziej funkcjonalne. Dostosujemy je do potrzeb osób niepełnosprawnych - wyjaśnia Andrzej Olszewski z PKP S.A.
Nie tylko dworce wypięknieją.
- W ramach projektu przewidzieliśmy także: remont frakcji kolejowej między dworcem Toruń Wschodni a dworcem Toruń Miasto, zbudowanie drugiego toru na tym odcinku, a także przedłużenie przejścia podziemnego do ul. Sowińskiego i zbudowanie kładki rowerowo-pieszej na moście kolejowym - wylicza Włodzimierz Żmuda z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Kładka na moście to jedno z zadań, jakie realizować ma samorząd.
- Torunianie oraz nasi goście będą mieli do swojej dyspozycji kolejną przeprawę mostową. Po wybudowaniu nowego mostu drogowego im. Elżbiety Zawackiej i zaplanowanym do gruntownej modernizacji mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego, również kolejowy most zostanie udostępniony dla pieszych i rowerzystów - tłumaczy prezydent Michał Zaleski. - Dzięki współpracy miasta i spółek kolejowych zyskamy nowoczesną infrastrukturę, szybsze, bezpieczniejsze połączenia oraz trakt pieszo-rowerowy w sąsiedztwie Starówki, który pełnić będzie także funkcję tarasu widokowego na oruński zespół staromiejski wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Ile dokładnie będzie kosztowała inwestycja? Póki co znane są tylko koszty szacunkowe - może być to nawet 400 mln złotych netto.
Phoenix15:12, 09.07.2018
Czas najwyższy. Kładka przez most kolejowy to również bardzo dobry pomysł. Jeszcze tylko pozostaje zrewitalizować Kępę Bazarową.
No i można by przywrócić neon nad wejściem na Toruń Wschodni. 15:12, 09.07.2018
Mieszkaniec15:25, 09.07.2018
Kładka pieszorowerowa jak najbardziej plus 15:25, 09.07.2018
hehehe15:38, 09.07.2018
Co to jest frakcja kolejowa? 15:38, 09.07.2018
Lucky_Luck15:43, 09.07.2018
Nasuwa się pytanie: jakie są terminy? Czy to perspektywa 2-3 lat czy jak w przypadku projektu zagospodarowania okolic zamku dybowskiego za kilka lat czyli nie wiadomo kiedy? 15:43, 09.07.2018
Luck19:00, 09.07.2018
Też mnie to zastanawia bo akurat o tym nie wspomnieli. 19:00, 09.07.2018
ST11:26, 10.07.2018
Zawsze perspektywą jest koniec roku rozliczenia funduszy europejskich. W obecnej perspektywie jest to rok 2023. W TV Toruń Prezydent Zaleski również mówił o ok. 5 latach. 11:26, 10.07.2018
prywatne państwowe 16:16, 09.07.2018
"- To ważne w kontekście rozwoju Torunia i Bydgoszczy. Jeszcze kilka lat temu mówiono o sprywatyzowaniu kolei, cieszę się, że do tego nie doszło - przyznaje Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski."
W Polsce jest tylko JEDNA prywatna sieć kolejowa. LEOExpress od niedawna obsługuje kilka połączeń na Śląsku, a reszta jest pod opieką państwa. Nawet Arriva (prywatny przewoźnik) jest dotowana z naszych pieniędzy.
Do wiadomości pana wojewody, nie ma nic złego w prywatnych usługach, ale jak widać pan to z tego grona, co lubią, gdy państwo ma władzę w każdej dziedzinie. 16:16, 09.07.2018
Józef22:13, 09.07.2018
Koncepcja udostępnienia mostu kolejowego dla pieszych i rowerzystów oraz stworzenia pętli pieszo-rowerowej:
https://www.youtube.com/watch?v=mY9aPVAsJUo 22:13, 09.07.2018
Jo14:35, 10.07.2018
Transport publiczny jest studnia bez dna.Durnoty zrównoważonego rozboju .Promowanego przez zboków Brukselskich. Następne idiotyzmy .Dworce służą jak wskazuje nazwa do spania bezdomnym.O ułatwieniach w noclegu nic nie piszecie. Pociąg z Torunia do Bydzi jedzie nadal 25 minut dłużej jak przed wojna. Dajcie spokój .Komu to potrzebne . 14:35, 10.07.2018
Phoenix08:25, 11.07.2018
Do: Jo
A komu potrzebne ulice zalane potokiem samochodów, w których siedzą przeważnie tylko kierowcy?
Komu to potrzebne? Ludziom, którzy nie mają aut, bo przecież żaden kierowca nie zatrzyma się i nie zapyta obcej osoby stojącej na przystanku czy aby jej gdzieś nie podwieźć. No, chyba że Ty tak robisz, to sorry... ale wątpię. 08:25, 11.07.2018
Hehe20:05, 09.07.2018
3 0
Jak ktoś zbyt często destyluje, to mu frakcje w głowie siedzą. 20:05, 09.07.2018