Zamknij

Przebudowa mostu ruszy w 2018 r. A na razie jest przetarg na...

12:35, 29.07.2016 Katarzyna Fus
Skomentuj fot. Tomasz Berent fot. Tomasz Berent

Toruńscy drogowcy ogłosili przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla remontu i rozbudowy mostu Piłsudskiego. Dokumentacja ma uwzględniać również rozbudowę układu drogowego przy ul. Kujawskiej i placu Armii Krajowej.

O potrzebie wykonania remontu mostu im. Józefa Piłsudskiego mówi się od kilku lat. Ostatni raport z okresowego przeglądu dał bardzo słabą ocenę stanu: 1,98. W raporcie co prawda nie stwierdzono uszkodzeń grożących katastrofą budowlaną, nie mniej przeprawa wymaga remontu.

- Stan obiektu jest niepokojący - pisze w raporcie mgr inż. Przemysław Patruś. - W protokole oprócz zaleceń dotyczących bieżącego utrzymania zawarto informacje o zakresie robót przy remoncie/przebudowie mostu. Brak szczelności urządzeń dylatacyjnych, izolacji pomostu skutkuje systematycznym pogarszaniem się stanu technicznego konstrukcji stalowej (zaawansowana korozja powierzchniowa i lokalna korozja wżerowa elementów konstrukcji stalowej). Zaleca się jak najszybsze podjęcie działań zmierzających do gruntownego remontu/przebudowy obiektu. Biorąc pod uwagę wiek konstrukcji stalowej, istniejące uszkodzenia powłok antykorozyjnych przyczynią się do szybkiego pogorszenia jej stanu technicznego. 

Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 19 sierpnia 2016 r. Kryterium oceny ofert stanowić będzie: 90 proc. cena i 10 proc. termin gwarancji. Przed ogłoszeniem przetargu na dokumentację MZD zaproponowało torunianom wzięcie udziału w ankiecie, którą wypełniło 3,8 tys. torunian.

– Wszystkie uwagi, pomysły i rozwiązania zostały poddane szczegółowej analizie - wyjaśnia Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD. - Te realne,  możliwe do wykonania znalazły się w specyfikacji technicznej. Jednak możliwość ich realizacji będzie ostatecznie oceniał projektant-wyjaśnia Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD.

Remont mostu ma być elementem większej przebudowy w tej okolicy i połączony z remontem Al. Jana Pawła II wraz z pl. Rapackiego. Miasto jest w trakcie przygotowywania koncepcji

- Mamy  wstępną koncepcję, którą jeszcze projektant obrabia, jest wybrany wariant i będzie on przedstawiony na konsultacjach - mówi Marcin Kowallek, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej. - Na razie, póki nie jest ona skończona, nie chcę zdradzać zawartości. 

Autor dokumentacji przy wykonywaniu projektu będzie musiał uwzględnić także tę koncepcję. Będzie miał 18 miesięcy na jej opracowanie. W czasie prac projektowych przewidziano m.in. spotkanie informacyjne z mieszkańcami. 

Wśród propozycji, które zgłaszali mieszkańcy i które będzie musiał ocenić projektant  znalazła się m.in. organizacja ruchu na czas robót, a dokładnie możliwość częściowego udostępnienia mostu w tym okresie do ruchu. Analizie zostanie poddane także zejście na Zamek Dybowski i Kępę Bazarową, dobudowanie obustronnych schodów i ewentualnych wind na Bulwar Filadelfijski, pełny monitoring obiektu wraz z urządzeniami pomiarowymi dla ruchu, poszerzenie chodników na moście do min. 4,5 metrów w celu zapewnienia ruchu pieszego i rowerowego po każdej stronie.

A oto wszystkie założenia dotyczące rozwiązań projektowych:

a) Rozbudowy i remontu mostu im. J. Piłsudskiego (propozycje i zalecenia Zamawiającego)
- całkowitej wymiany nawierzchni jezdni, podwyższenie balustrad do wysokości normatywnej z zachowaniem ich architektury, wymiany barier mostowych, urządzeń dylatacyjnych oraz remont lub wymiana łożysk;
- zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej, wymiana uszkodzonych elementów, ewentualne zespolenie konstrukcji z płytą pomostu;
- wzmocnienia konstrukcji stalowej z uwzględnieniem możliwości umieszczenia kanałów technologicznych dla infrastruktury obcej (sieci cieplnej, gazowej, itp.) – zgodnie z warunkami technicznymi;
- wymiany płyty pomostu lub remontu istniejącej z powłokami ochronnymi (izolacyjnymi);
- sprawdzenia i częściowej wymiany oblicówki kamiennej przyczółków i filarów (oczyszczenie oraz wymiana fug) z wykonaniem iniekcji wnętrza korpusów suspensjami cementowymi oraz wykonanie powłok hydrofobowych i antygraffiti;
- sprawdzenia, badania stanu technicznego oraz ewentualnej wymiany uszkodzonych ciosów podłożyskowych;
- sprawdzenia, badania stanu technicznego oraz ewentualnej naprawy bądź ostatecznie wykonania nowych ścianek zaplecznych oraz skrzydełek przyczółków;
- remontu lub przebudowy schodów kamiennych po stronie północno-wschodniej (Bulwar Filadelfijski) z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych;

- wykonania schodów dla obsługi po stronie południowej oraz zejścia dla pieszych (również dla osób niepełnosprawnych do zamku Dybowskiego – z wyłączeniem wind);

- dobudowania obustronnych schodów zejściowych na Bulwar Filadelfijski oraz ewentualne wyposażenie w windy na wysokości depta-ka (miejsce montażu lokować w uzgodnieniu z projektantami rewitalizacji Bulwaru Filadelfijskiego)
- odtworzenia schodów na Kępę Bazarową z ich dyslokacją w okolicę traktu spacerowego po obu stronach mostu oraz ewentualne wyposażenie w windy na wysokości ścieżki spacerowej na Kępie Bazarowej;
- odwodnienia obiektu zgodnie z obowiązującymi przepisami (wpusty, kolektor, podczyszczalnie) oraz warunkami technicznymi;
- modernizacji iluminacji i oświetlenia drogowego z uwzględnieniem zmniejszenia zapotrzebowania na energię elektryczną, prowadze-nie zasilania pod konstrukcją płyty pomostu (w kanale technologicznym), oświetlenia chodników;
- pełnego monitoringu (jezdni, chodników, zejść z mostu oraz windy) wraz z urządzeniami pomiarowymi dla ruchu kołowego i rowero-wego;
- poszerzenia chodników na moście do min 4,5 m celem zapewnienia ruchu pieszego i rowerowego na każdym z chodników;
- uporządkowania urządzeń obcych (kanał technologiczny);
- zabezpieczenia zejść na podpory obiektu przed dostępem osób postronnych;
- remontu lub montażu wózków rewizyjnych (napęd manualny oraz/lub elektryczny z sieci);
- czasowej organizacji ruchu w co najmniej III wariantach :
wariant I przy częściowym zamknięciu mostu z dopuszczeniem ruchu kołowego do 3,5t lub/i komunikacji miejskiej, pieszego, rowero-wego (uwzględniającego również komunikację publiczną);
wariant II przy częściowym zamknięciu mostu z dopuszczeniem ruchu tylko komunikacji miejskiej;
wariant III przy całkowitym zamknięciu mostu:
podwariant I przez okres max 3 miesięcy – czerwiec, lipiec, sierpień;
podwariant II przez cały okres wraz robót z budową mostu tymczasowego;
-  docelowej organizacja ruchu z uwzględnieniem włączenia w Plac Rapackiego, Plac Armii Krajowej oraz Alei Jana Pawła II wraz z analizą ilości pasów zapewniających max. przepustowość.


b) Rozbudowy Placu Armii Krajowej w Toruniu (propozycje i zalecenia Zamawiającego)
-  przebudowy układu drogowego celem zapewnienia przejrzystości ruchu kołowego z uwzględnieniem komunikacji publicznej;
- odwodnienia nawierzchni drogowych zgodnie z obowiązującymi przepisami (wpusty, kolektor, ewentualna pompownia przewałowa podczyszczalnie) oraz warunkami technicznymi;
- przebudowy chodnika i budowy drogi rowerowej względnie ciągu pieszo-rowerowego jako przejście bezkolizyjne na wysokości wia-duktu oraz zastosowanie rozwiązań dla ruchu pieszego oraz rowerowego poprzez zachowanie ciągłości połączenie do ul. Poznań-skiej;
- demontażu istniejącego, przestarzałego oświetlenia i budowy nowego;
- zejścia i zjazdu rowerowego oraz dla osób niepełnosprawnych z obu stron mostu w kierunku Zamku Dybowskiego;
- połączenia mostkiem nad Małą Wisełką dla pieszych, rowerzystów i osób niepełnosprawnych.

 

c) Rozbudowy ul. Kujawskiej w Toruniu (propozycje i zalecenia Zamawiającego)
- przebudowy jezdni, chodników, zatok autobusowych i budowa infrastruktury dla rowerzystów;
- odwodnienia nawierzchni drogowych zgodnie z obowiązującymi przepisami (wpusty, kolektor, podczyszczalnie) oraz warunkami technicznymi;
- demontażu istniejącego, przestarzałego oświetlenia i budowy nowego spełniającego aktualne normy.

(Katarzyna Fus)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

lmjlkjlmjlkj

4 0

warto też dodać kładkę za obecnymi schodami do parku Chopena :) obecnie trzeba dreptać kawał drogi a tak można by wejść do parku bezpośrednio za schodami z mostu i na skróty dość bezpośrednio na osiedle albo po prostu ominąć miejsce hałaśliwe przez przejeżdżające na most auta. jedna mała kładka nad kanałem ściekowym przepływającym za obiektem z toaletami i wszyscy szczęśliwi. 13:01, 29.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LL

0 0

(pewnie z przejęcia ale...) Chopina. 16:52, 01.08.2016


reo

Chuck DChuck D

3 1

2016,2017 teraz 2018 ,myślę że niebawem będzie nowa informacja o 2019 22:43, 29.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

toruniaktoruniak

0 0

Ciekawe jak nowy most sobie poradzi gdy stary będzie zamknięty, może most jak most, ale zjazd z lubickiej w kierunku nowego mostu to będzie jedna wielka porażka, już teraz jest przy normalnym ruchu tragedia, na taką okoliczność wielcy projektanci nie wpadli 08:45, 31.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%