Zamknij

Powstaje nowy program budowy dróg rowerowych w Toruniu. Kolejne ścieżki dla rowerzystów powstaną m.in. na ul. Hallera i Szosie Lubickiej

12:31, 28.08.2016 Wojciech Giedrys
Skomentuj We wschodniej części Torunia nie brakuje ścieżek dla rowerzystów. Na zdjęciu: ul. Konstytucji 3 Maja, fot. Michał Malinowski We wschodniej części Torunia nie brakuje ścieżek dla rowerzystów. Na zdjęciu: ul. Konstytucji 3 Maja, fot. Michał Malinowski

Prace nad koncepcją rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2017-2022 są już w toku. Gdzie powstaną kolejne drogi rowerowe?

Drogowcy wyłonili wykonawcę koncepcji rozwoju komunikacji rowerowej na lata 2017-2022. Oferty były weryfikowane od czerwca. Miejski Zarząd Dróg w połowie sierpnia postawił na propozycję Cezarego Grochowskiego oraz Oliviera Schneidera z Wrocławia, która opiewa na 73,4 tys. zł.

Program budowy dróg rowerowych ma powstać jeszcze w tym roku. Poprzedni plan, który obejmował lata 2007-2015, powstawał w momencie, kiedy rowerzyści mogli korzystać z 41 odcinków ścieżek rowerowych o długości 37,2 km. Teraz mają do dyspozycji sieć liczącą ok. 100 km.

Koncepcja nie tylko wskaże kierunki rozwoju komunikacji rowerowej na najbliższe lata. Ma wskazać też rozwiązania poprawiające warunki codziennego podróżowania jednośladem po naszym mieście.

- W tym dokumencie zostaną uwzględnione również potrzeby osób używających roweru w celach rekreacyjnych i turystycznych - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg. - Powinien on również akcentować możliwości, jakie daje mieszkańcom odpowiedni rozwój infrastruktury rowerowej na wielu płaszczyznach.

Koncepcja będzie punktem wyjścia do ustalania przebiegu ścieżek w planach miejscowych i inwestycjach związanych z infrastrukturą drogową.

Oprócz tego w ramach koncepcji ma powstać inwentaryzacja obecnej infrastruktury rowerowej z podziałem na drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy i kontrapasy, chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego, śluzy, obszary ruchu uspokojonego czy ulice otwarte pod prąd dla ruchu rowerowego.

Ponadto wykonawca ma przeprowadzić pomiary natężenia ruchu rowerowego w dniu powszednim w 20 punktach (łącznie 80 godzin w szczycie porannym i popołudniowym) i dni wolne oraz weekendy - w pięciu punktach przez cztery godziny. Pod lupę ma też wziąć most Piłsudskiego. To badanie ma pokazać, jak rozkłada się ruch pieszy i rowerowy na obu chodnikach przeprawy. Podobne pomiary mają być prowadzone na moście Zawackiej i wiadukcie Kościuszki.

Powstanie też audyt funkcjonowania systemu Toruńskiego Roweru Miejskiego w latach 2014-2016. Chodzi m.in. o sprawdzenie działania stacji, stanu technicznego rowerów. "Wykonawca powinien w ramach każdego audytu odbyć podróż rowerem TRM na dystansie minimum 20 km oraz pomiędzy minimum 8 stacjami TRM" - czytamy w specyfikacji przetargowej.

W planach jest też przeprowadzenie konsultacji społecznych dotyczących rozwoju komunikacji rowerowej, w których weźmą udział także autorzy opracowania.

Jakie są plany budowy dróg rowerowych na kolejne lata? Wskaże je koncepcja. W tej chwili można wskazać na trakty, które powstaną przy dużych, wieloletnich inwestycjach drogowych. 

Chodzi np. o przebudowę Szosy Chełmińskiej pomiędzy trasą średnicową a ul. Polną, ul. Łódzkiej między trasą wschodnią a granicą administracyjną miasta, a także Turystycznej pomiędzy ul. Ligi Polskiej a granicą miasta. Drogowcy zamierzają też wybudować trakt dla jednośladów na ul. św. Józefa - w śladzie dawnego torowiska kolejowego.

MZD szuka obecnie firmy, która opracuje dokumentację projektowo-kosztorysową dla budowy dróg rowerowych wzdłuż ul. Hallera pomiędzy ul. Kniaziewicza a Łódzką oraz wzdłuż Szosy Lubickiej między ul. Łyskowskiego a Leszczynową (po stronie północnej). Projekty mają być gotowe do końca listopada. Realizacja będzie zaś możliwa już w przyszłym roku.

(Wojciech Giedrys)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

Czas na Podgórz?Czas na Podgórz?

7 0

A może warto przyglądnąć się sytuacji wzdłuż ulicy Poznańskiej od dawnych zakładów drobiarskich do centrum. Chodnik szerokości 1,5 m utrudnia poruszanie pieszym a gdzie tu pomyśleć o rowerach. Pani Rzecznik chyba powinna coś o tym problemie wiedzieć. 09:56, 29.08.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

mieszkaniec Stawekmieszkaniec Stawek

7 0

Podgórz, Stawki...ta strona Wisły jest nadal gorszym sortem...ale JAR to i drogi ma i sklepy z prawdziwego zdarzenia...jak widać za mało wpływowych ludzi u nas na osiedlach mieszka... 11:04, 29.08.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PodgórkaPodgórka

1 0

Agnieszka tylko robi *%#)!& minę do złej gry MZD! Co tam ścieżka rowerowa? Pamiętacie jak poprawiali nawierzchnię pod krowim mostkiem i jak to teraz wygląda? A tak się rzecznik popisywała. Co do ścieżki rowerowej, to jak tir wciągnie pod koła jakiegoś rowerzystę, MZD będzie zamiatać wszystko pod dywan. Jak zwykle. 09:04, 30.08.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

podgórzakipodgórzaki

0 0

Kiedy będzie zabezpieczony wjazd pod Krowi Mostek ? Skoro został całkowicie zamknięty dla aut ,to niech będzie zabezpieczony porządnie , betonowymi zaporami. Obecnie auta jeżdżą po chodniku ,piesi muszą schodzić na ulicę ,bo kierowcy boją się dziur na ulicy . To wszystko odbywa się przy znakach zakazujących ruchu aut w obu kierunkach ! 13:13, 19.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%